There was an error in this gadget

Followers

Friday, February 25, 2011

BERCANDA DI CAMERON HIGHLAND

SERIUS ....first 2 hati ak mmg was2 jer nk g Cameron.......enth naper ak xtau.....rasa kosong jer......

Tp bila dah sampai sana semua 2 ilang ........................bila tgk lading teh kat sana tuhan jer yg tau betapa best nyer g sana.......

Mai sini cek nak share gambo g sana............

hehehehe.....bdak excited tgk lading teh mmg cam ni.....klau leh bwk blk pkk teh ni dah lama ak bwk blik......tanam jer kat umah xpyh g beli dah.........

ni plk gambo kita owg jln2 wat mlm dkt tanah rata best2....

dekat mardi plk ak sempat knl dgn sowg awek jepun...tomeikn????

Lastly......

Kitowng lepak makan strawberry FREE!!!


Ps: hepi giler shopping ......tp yg sedih nya duit ak HABIS!!!!!huhuhuhuhuhu....................

Thursday, February 24, 2011

SaYa Nak !sAyA nAK!


Sapa yang berminat untuk menyertai atau berada dalam senarai pelakon yang bakal diarahkan oleh blogger sendiri , sila isi borang.. hehe.. camana nak isi borang ?( COPY AYAT OWNER BLOG [BEN].......KLIK DKT TAJUK.....

Friday, February 11, 2011

APA ADA PADA VALENTINE’S DAY??


ASAL USUL HARI VALENTINE’S DAY

Menurut sejarah pula, perkataan Valentine diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine. Jasa beliau yang telah berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Februari 270 Masihi begitu bermakna bagi Ratu Isabella sehingga dianggap sebagai kekasih rakyatnya sendiri. Justeru itu, 14 Februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan tersebut dengan dinamakan hari Valentine.

Terdapat tiga pendapat mengenai asal-usul Hari Valentine:

Pertama, Hari Valentine bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno, ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat Rom di mana pada malam pesta tersebut, nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas.

Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

Pendapat kedua pula menyatakan pada 14 Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia.

Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari dalam tahun 270 Masihi. Bagi memperingatinya sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. Valentine sebagai upacara keagamaan.

Manakala pendapat ketiga mengatakan Hari Valentine diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Tindakan St. Valentine yang mengambil keputusan berkahwin dengan pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai hari Kekasih untuk St. Valentine sendiri.

Sejarah di atas jelas menunjukkan bahawa Hari Valentine merupakan perayaan keagamaan yang disambut oleh umat Kristian. Malah sekiranya kita merujuk kepada kenyataan-kenyataan pihak Kristian pada hari ini, mereka masih menganggap Hari Valentine sebagai satu ritual di dalam agama Kristian.

HARAM MENYAMBUTNYA

Tidak harus pula meniru orang Kafir dan ahli maksiat dalam meraikan majlis yang dianjurkan. Imam Ibn Taymiah dan Ibn Qayyim telah menyebut bahawa telah Ijma’ (sepakat keseluruhan Ulama) melarang penyerupaan dalam meraikan perayaan agama ( atas asas agama) selain Islam. ( Iqtidha, 1/454 ; Ahkam Ahli Zimmah, 2/722)

Sambutan hari Valentine hari ini menjadi semakin terkeji apabila ia menjurus kepada perlakuan maksiat, mengadaikan ‘dara’ kepada kekasih yang bernafsu ‘syaitan’ dan dengan perlakaun seks bebas yang kononnya bagi membuktikan ‘ketulenan’ cinta seseorang kepada kekasihnya.

say no t0 'couple' then say n0 t0 valentine's day!

Islam juga melarang umatnya dari terlibat, duduk serta bersekongkol dalam majlis yang mempersendakan Islam dan bercanggah dengannya. Ini dari firman Allah yang bererti :

وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللّهِ يُكَفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلاَ تَقْعُدُواْ مَعَهُمْ حَتَّى يَخُوضُواْ فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذًا مِّثْلُهُمْ إِنَّ اللّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا

“Dan sungguh Allah telah menurunkan kepada kamu di dalam Al Qur’an bahwa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga mereka memasuki pembicaraan yang lain. Karena sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang-orang munafik dan orang-orang kafir di dalam Jahanam” ( An-Nisa : 140 )

Diriwayatkan, ada seorang laki-laki yang memberi hadiah satu bekas arak kepada Nabi s.a.w., kemudian Nabi memberitahu bahwa arak telah diharamkan Allah. Orang laki-laki itu bertanya:

Lelaki: Bolehkah saya jual?

Nabi: Zat yang mengharamkan meminumnya, mengharamkannya juga menjualnya.

Lelaki: Bagaimana kalau saya hadiahkan raja kepada orang Yahudi?

Nabi: Sesungguhnya Allah yang telah mengharamkan arak, mengharamkan juga untuk dihadiahkan kepada orang Yahudi.

Lelaki: Habis, apa yang harus saya perbuat?

Nabi: Tuang saja di dalam parit air. (Al-Humaidi dalam musnadnya)

Justeru, kita dapat melihat bahawa benda yang haram, maka haram juga dijualnya mahupun dihadiahkan. Dalam hal menjual bunga, ia juga boleh menjadi syubhah di hari Valentine seperti ini, kerana diketahui ianya dibeli khas untuk mearikan Valentine yang haram. Seperti juga hukum menjual anggur kepada tukang buat arak yang telah diketahui. Ia tidak dibenarkan dalam Islam menurut pendapat yang terkuat.

Tuesday, February 8, 2011

Test guna Microsoft word utk update

Hehehehehe………………….

Ak selalu owg yang lambat ckit tau pasal dunia blogger………….

Maklumla bdk br belajar……….

OOOooo.....camni ko si plastik.....

salam.....
sambil ak tgh sebuk2 cari bahan untk assignment yg nk kena antar esk...........(tu la suka wat keje last minit)......


ak nak share info psl info bekas plastik yg kita guna.......

Tahukah anda kod pada botol-botol plastik? Di sini antara beberapa info yang perlu anda tahu:

[1] PETE atau PET.

Biasa digunakan untuk botol plastik, berwarna jernih/transparent/seperti botol air mineral, botol jus dan lain-lain. BOTOL JENIS PET/PETE ini perlu digunakan HANYA SEKALI sahajaI. Penggunaan kerap terutama untuk menyimpan air panas mengakibatkan lapisan polimer pada botol tersebut akan meleleh dan mengeluarkan zat karsinogenik (yang menyebabkan kanser) dalam jangka panjang.

[2] HDPE.

Digunakan untuk botol susu yang berwarna putih susu, tupperware, galon air minum, kerusi lipat, dan lain-lain. Botol plastik jenis HDPE memiliki sifat bahan yang lebih kuat, keras, dan lebih tahan terhadap suhu tinggi. Merupakan salah satu bahan plastik yang selamat untuk digunakan kerana kemampuannya mencegah reaksi kimia antara kemasan plastik berbahan HDPE dengan makanan/minuman. Sama seperti PET, HDPE juga perlu digunakan hanya untuk sekali sahaja kerana pelepasan senyawa antimoni trioksida terus meningkat terhadap masa.

[3] PVC atau V.

V bermaksud PVC (polyvinyl chloride), iaitu jenis plastik yang paling rumit. Ini biasa dijumpai pada plastik pembungkus (cling wrap), dan botol-botol. Reaksi yang terjadi antara PVC dengan makanan yang dikemas dengan plastik ini berpotensi berbahaya untuk ginjal, hati dan berat badan.

[4] LDPE.

Digunakan untuk tempat makanan, plastik kemasan, dan botol-botol yang lembut. Sifat mekanisma jenis LDPE ini adalah kuat, tembus pandang, fleksibel dan permukaan agak berlemak, pada suhu 60 darjah celsius sangat resisten terhadap reaksi kimia, daya perlindungan terhadap wap air adalah baik. Barang berbahan LDPE ini sukar dihancurkan, tetapi tetap baik untuk tempat makanan kerana sulit bereaksi secara kimia dengan makanan yang diperbuat dengan bahan ini.

[5] PP.

Karakteristik adalah biasa botol transparan yang tidak jernih atau berawan. Polipropilen lebih kuat dan ringan dengan daya tembus wap yang rendah, ketahanan yang baik terhadap lemak dan stabil terhadap suhu tinggi. Jenis PP (polypropylene) ini adalah pilihan bahan plastik terbaik, terutama untuk tempat makanan dan minuman seperti tempat menyimpan makanan, botol minuman dan paling penting untuk botol minuman bayi. Carilah dengan kode angka 5 bila membeli barang berbahan plastik untuk menyimpan berbagai makanan dan minuman.

[6] PS.

Polystyrene merupakan polimer aromatik yang dapat mengeluarkan bahan styrene ke dalam makanan ketika makanan tersebut bersentuhan. Selain tempat makanan, styrene juga biasa diperolehi dari asap rokok, asap kendaraan dan seumpamanya. Bahan ini harus dielakkan kerana selain berbahaya untuk kesihatan otak, mengganggu hormon estrogen pada wanita yang menyebabkan masalah reproduksi, dan pertumbuhan dan sistem saraf, juga kerana bahan ini sukar dikitar semula. Bahan ini memerlukan proses kitar semula yang sangat panjang dan lama.

[7] OTHER.

Untuk jenis plastik 7, Other mempunyai 4 jenis, iaitu :

1. SAN – styrene acrylonitrile

2. ABS – acrylonitrile butadiene styrene

3. PC – polycarbonate

4. Nylon

Boleh diperolehi daripada tempat makanan dan minuman seperti botol minum olahraga, alat-alat rumah tangga, komputer, alat-alat elektronik, dan bekas plastik.

SAN dan ABS memiliki resistensi yang tinggi terhadap reaksi kimia dan suhu, kekuatan, kekakuan, dan kekerasan yang telah ditingkatkan. SAN biasanya terdapat pada mangkuk mixer, pembungkus termos, piring, alat makanan, dan berus gigi, manakala ABS biasanya digunakan sebagai bahan mainan lego. Merupakan salah satu bahan plastik yang sangat baik untuk digunakan sebagai bekas makanan ataupun minuman.

PC – atau nama Polycarbonate dapat diperolehi pada botol susu bayi, botol minum berkarbonat, dan bekas makanan dan minuman, termasuk bekas susu tepung.

Apapun, gunakan bekas plastik yang terbaik walaupun agak mahal kerana ia bagus untuk mengelakkan penyakit.

Sunday, February 6, 2011

GEGAR 1,000 BLOG OLEH BEN ASHAARI


First time join segment and join segment camni.........
..................................................................................................................................................
........................................................................................................................................
..................................................................................................................................
................... JOM JOIN..............


SAYA SOKONG DUNIA BLOG dan SAYA SUKA KERANA SAYA MINAT MENULIS DAN MEMBACA BLOG ! ANDA BAGAIMANA ??

cam ne nak wat benda comey.....

mungkin ak yg terakhir tau .....................
tp lantak la...............................
http://www.smileycodes.info................
dan akhirnya ak berjaya.............
nak letak byak2 la....................
http://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.info
untuk tahun arnab
http://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.info



dan lain lg............
http://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.infohttp://www.smileycodes.info


....................................................................................
byak lg sebenar nya td mata dah nak tido.............
bila diowng nk wat versi domokun plk...........

bila kesedihan itu milik ku.....

29 jan......

kaki ini begitu seronok utk melangkah ke negeri jelapang padi.......
tp semua e2 betkar himba pabila angin membawa kabar dia sudah pergi........
....................................................................................................................
...............................................................................................................................
otak ku terus blur ......???#$%^&*...........
tok yang ang dah xda...................
ak pergi smbl membwa towel dan sbensen air
lalu ak lap tubuh nya yg sudah membatu.........
xpa ku sedari ari mula mengalir dipipi ku.......
.....................................................................................................................................................................................................................

sudah sekampung mendengar kabar e2.............
sanak saudara mula berkunjung......................
wak 2 e2 ak tau insan yg paling sedih ialah nenek ku......................
.............................................................................................................
.............................................................................................................................................................
............................................................................................................................................
........................................................................................................................................

sekarang tiada lg suara memanggil ak dipg ari..............
sekarang tiada lg bebelannya...................
sekarang tiada lg pengkritik makanan yg terhebat......................
sekarang tiada lg tangan yg bermurah hati.......................
setelah 77thn..........dia perlu XPA KAMI SEMUA DISISI......

.....................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................
*sedih lg ak.....ak tau sedih lg nenek ak.........
buat nya ku kirim kan AL-FATIHAH.............